úterý 19. srpna 2014

Recenze - Prvních sto

Dveře se otevřely a Clarke pochopila, že přichází smrt.

Upřela oči na dozorcovy boty a v duchu se připravila na příval strachu, záplavu zoufalé paniky. Když se však zvedla na lokty a košile se jí odlepila od potek nasáklého lůžka, cítila jen úlevu.

Po tom, co napadla dozorce, ji přesunuli na samotku, kde si ovšem o samotě mohla nechat jen zdát. Všude ji pronásledovaly hlasy, které na ni volaly z koutů její tmavé cely, vyplňovaly ticho mezi údery jejího srdce a ječely na ni z nejhlubších zákoutí mysli. Clarke netoužila po smrti, ale pokud to byl jediný způsob, jak hlasy umlčet, byla připravena zemřít.

Byla uvězněna za zradu, ale pravda byla daleko horší, než si kdo dokázal představit. I kdyby při obnoveném řízení dostala milost, byla by to jen dočasná záchrana. Vzpomínky pro mi byly nesnesitelnější než zdi jakékoli cely.
Prvních sto, strana 7

Po ničivé nukleární válce je povrch Země radioaktivní a tak nezbývá poslední hrstce lidí, než utéct do vesmíru, kde si vybudovali vesmírné stanice - lodě. Po více jak tři sta letech, ale začínají pomalu vzrůstat potíže. Takže se kancléř upíná k největší naději – pošlou 100 mladých delikventů zpátky na Zem, zkolonizovat planetu. Nikdo ovšem netuší, co tam můžou čekat. Ale na lodích by je stejně po dosažení jejich plnoletosti čekala téměř jistě poprava, takže v podstatě nemají co ztratit.

Příběh je vyprávěný er-formou. Celý příběh je vyprávěn z pohledu čtyř hlavních postav (Wells, Clarke, Bellamy, Glass). Kromě Glass, které se podaří z modulu uprchnout, a zůstane tak na vesmírné stanici, jsou všichni dopraveni na Zemi, jež se mezitím z nukleární válka vzpamatovala.
Wellse jsem si oblíbila asi nejvíc. Udělal sice hodně chyb, ale všechny byli kvůli jeho vztahu ke Clarke, kterou z celého srdce miluje. Jeho otcem je sám kancléř, takže je ve společnosti na lodi, která je rozdělena do několika vrstev, velmi vysoko. A proč se syn kancléře dostal úmyslně mezi mladé kriminálníky, nebudu prozrazovat. Buď vám to již došlo, nebo si to budete muset sami přečíst. J
Clarke také pochází z Fénixe (loď určená pro nejvyšší vrstvu). Její rodiče byli vědci, kteří zkoumali radioaktivitu. Sama studovala na medicíně, dokud se nedostala do vězení. Díky medicíně a její povaze o všechny velmi pečovala a jenom díky ní zemřelo jenom pár pasažérů. Od nikoho nic nečekala a přesto se pro všechny mohla "roztrhnout" a přitom sama prožívala velmi těžké období. A k tomu všemu se kvůli ní dva mladíci tak trochu nesnášeli... ;-)
Bellamy má mladší sestru., o kterou se až přehnaně stará. A to je na lodích neslýchané, protože všichni můžou mít pouze jedno dítě. A to z jediného důvodu – lodě nejsou nafukovací a tak se populace nemůže závratně množit. S Wellsem jako jediní dva šli na zem dobrovolně. Bellamy by totiž nepřežil, kdyby se jeho mladší sestře něco stalo. A Glass je nejlepší kamarádka Wellse. Jak jste se možná již dovtípili, také pochází z Fénixu. Ale protože se zamilovala do Luka, který patří do nižší vrstvy, všechno se zkomplikovalo. Glass ale těsně před opuštěním lidí uteče, a tak se její dějová linka dál odehrává ve vesmíru.Občas se chová hodně sobecky. Protože Luka miluje a nechce mu nijak ublížit, rozejde se s ním strašným způsobem, ale přitom bez něho nemůže téměř žít. Neměla to jednoduché, ale mohla to vyřešit úplně jinak.

Snad jste moje popisování postav aspoň trochu pochopili a teď se vrhnu na samotné hodnocení knihy. Příběh mě od začátku vtáhl do děje a nepustil. To píšu o více knížkách, ale tak to prostě je. Přečetla jsem ji asi za půl dne… a to už něco vypovídá. Protože to má být série, konec je (jak jinak) otevřený. Ale tohle je prostě tak nemilosrdné vůči nám, že mám chuť donutit autorku, aby další díly napsala třeba za týden a v Česku vyšli maximálně do měsíce. Ale asi mi nezbývá nic jiného, než čekat. Kniha se odehrává poměrně na malém území. Na lodích ve vesmíru a pak na kousku Země, kde si udělali tábořiště. Odkud pak jednotliví „zločinci“ pronikali do lesa a objevovali, pro ně dosud neznámé, věci. Sice se mluví o stovce mladých lidí, ale konkrétněji a jmenovitě zabýváme zhruba jednou desítkou lidí. Hodně se v knize probírají vztahy jednotlivých postav a jejich myšlení. Není to psychologická kniha, ale na tato témata tam rozhodně narazíte. Ale samozřejmě je tam i napětí, nejvíce ke konci.Pokud vás tato kniha zaujala, rozhodně si ji přečtěte. Slibuji, že nebudete litovat. J

Myslím, že Prvních sto si stoprocentně zaslouží 4 hvězdičky, protože je to nejen velmi originální dystopie, ale při čtení máte také pocit, jako byste tam byli a všechno, co čtete, prožíváte naplno s našimi hrdiny.

Originální název: The 100
Autor: Kass Morgan
Nakladatelství: Cooboo