pátek 22. srpna 2014

Recenze - To nejlepší z nás


Ze stromů vyletělo hejno špačků a Amanda pozorovala, jak nad nimi mění směr a krouží na nebi v abstraktních obrazcích. Když se zase podívala na Dawsona, opíral se o ponk a tvář měl napůl ve stínu. Na tomto místě, kde je obklopovala minulost, by klidně přísahala, že vidí toho mladého Dawsona, ale snažila se připomenout si, že teď jsou oba jiní. Vlastně cizí lidé.
„Je to už dávno,“ prolomil ticho.
„Ano, dávno.“
„Mám asi tisíc otázek.“
Pozvedla obočí. „Jenom tisíc?“
Zasmál se, ale Amandě se zdálo, že z jeho smíchu slyší smutek. „Já mám také otázky,“ pokračovala, „ale nejdřív… měl bys vědět, že jsem vdaná.“
„Já vím,“ odpověděl. „Všiml jsem si prstýnku.“ Zastrčil si palec do kapsy, zase se opřel o ponk a překřížil nohy.
„Jak dlouho?“
„Příští měsíc to bude dvacet let.“
„Co děti?“
Zarazila se, protože si nikdy nebyla jistá, jak na tuto otázku odpovídat. „Tři,“ řekla nakonec.
Dawson si všiml jejího zaváhání, ale neuměl si ho vysvětlit.
„A co tvůj manžel? Líbil by se mi?“





Amanda Collierová, pocházející z místní smetánky, je krásná a na škole velmi oblíbená. Za to všichni předci Dawsona Coleho alespoň nějakou část jejich života strávili za mřížemi a to se tak nějak očekává i od samotného Dawsona. Celá famílie bydlí na kraji města, v místě, kam se bojí chodit i samotný šerif a federálové. Dawson byl od malička bit vlastním otcem a na svou matku si nepamatuje, protože sebrala dost odvahy a vzala nohy na ramena. Ve svých šestnácti letech už toho má dost i on a tak uteče. Útočiště nachází u místíního podivína a opraváře aut - Tucka Hostetlera. Pak poznává Amandu a celý jeho svět se mu obrací vzhůru nohama. Největší překvapení pro něho je zjištění, že jeho lásku opětuje. Bohužel jejich vztahu nepřejí její rodiče, ale to je spíše posílí, než zneklidní. Dawson si ale uvědomuje jejich rozdílnost a tak, i když velmi nerad, vztah s Amandou ukončí před nástupem na vysokou školu.
Teď, po dvaceti pěti letech se setkávají na Tuckově pohřbu. A ačkoli se říká, že se minulost nedá opakovat, něco se zde znovu objevuje. A to i přesto, že je Amanda vdaná a má tři děti. Zvítězí rodina nad životní láskou?

Na začátku čtení mi název knihy přišel tak trochu zvláštní. Porozuměla jsem tomu s konečnou platností až na konci příběhu. Anglický název – The best of me, mi tam sedí trochu lépe, ale na tom jednom zájmenu moc nesejde. Tak tedy, pár prvních stran mě moc nebavilo, ale pak se příběh začíná rozvíjet a je čím dál lepší. Ke konci jsem už hltala každé slovo a strany tak rychle mizely! Kromě dějové linky týkající se Amandy a Dawsona se autor věnuje téměř celé rodině Coleových, zvláště pak bratrům Dawsona a je vidět, jak jsou velmi rozlišní. Dále třeba příbuzným Amandy a také nesmím zapomenout na jednu nehodu, která velmi ovlivnila pozdější život hlavního hrdiny. Závěr knihy je naprosto úžasný, ale také velmi smutný. Chcete se smát, ale především brečet. Jak jste už asi poznali, knížka je určena především pro ženy a dívky, ale myslím, že když po ní sáhnou i kluci, rozhodně neudělají chybu. Objevuje se v ní násilí a především smrt. 

Četla jsem celkem čtyři knihy od Nicholase Sparkse a nejsem schopna určit, jakou jsem si oblíbila nejvíce. Poslední píseň, Bezpečný přistav, Milý Johne i To nejlepší z nás se umísťují u mě zhruba na stejné úrovni. Všechny jsou o lásce a některé i o smrti, ale každá je v něčem specifická. Ale kdybych opravdu musela jednu vybrat, možná by to byla právě ta poslední. Protože, jako v každé jiné druhé knize, není hrdinům kolem dvaceti a mají již za sebou část svého života, takže jednají promyšleněji a tak odlišně od teenagerů. Pokud vás tento příběh o životní lásce zaujal, rozhodně si ho přečtěte.  Já ho mám moc ráda a určitě si ho někdy přečtu po třetí nebo i po čtvrté. I když dávno budete vědět, jak to všechno skončí, rozhodně není ztráta času, vzít do ruky tuto knihu a nechat se jí pohltit.

A tak dávám hodnocení 4 hvězdičky, protože tahle kniha si ho rozhodně zaslouží.

***
Originální název: The best of me
Autor: Nicholas Sparks
Nakladatelství: Ikar
Překladatel: Dana Stuchlá
Rok vydání: 2013
Počet stran: 304

***
Nicholas Sparks (*1965) je jedním z nejúspěšnějších a nejpopulárnějších amerických spisovatelů současnosti a jeho knihy se pravidelně umísťují na prvních místech žebříčků bestsellerů. Jsou překládány do více než třiceti jazyků a podle několika z nich byly natočeny celovečerní filmy. Kromě dnes již legendárního Zápisníku jedné lásky v nakladatelství Euromedia Group vyšel román Útěk do samoty, Svatba (volné pokračování Zápisníku), Noci v Rodanthe, Milý Johne, Poslední píseň, Talisman a Bezpečný přístav. Nicholas Sparks žije se svou rodinou v Severní Karolíně, do níž také situuje děj většiny svých románů.







***



12 komentářů:

  1. Jsem ráda, že se ti Sparks líbí. Nedávno jsem si od něj koupila knihy a mezi nimi právě i To nejlepší znás, tak doufám, že se mi bude líbit alespoň tak jako tobě. Ještě jsem od něho nic nečetla, ale už se moc těším. Jinak mám ráda tvé články a videa. Jsi velice sympatická. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pochvalu. :) A jaké další knížky sis od něho koupila? Já bych si chtěla přečíst nějakou novou, ale netuším, jaké mám dát přednost... :D

      Vymazat
  2. Já Sparkse mám strašně ráda, ale tuto knihu jsem nečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jaké knihy jsi od něho četla? Potřebuji nové tipy. :) Děkuji.

      Vymazat
  3. Já jsem po Sparksovi nikdy moc netoužila. Vždycky jsem jeho knihy řadila do skupinky přeslazených. až moc romantických a dobře končících knih ve kterých chybí dobrodružství a napětí. Ale jak vidím, mýlila jsem se a docela si mě k této knize nabudila:) Třeba mě to pohltí :D:)
    Jinak super recenze ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. ;-) Vlastně ve všech jeho knihách, které jsem dosud četla, někdo umře. Je to romantika, ale nejsou to ty klasické přeslazené románky na stejné kopyto. Třeba Poslední píseň je taky hodně smutná, ale zároveň krásná. A navíc hodně něho knih je již zfilmovaných, což je docela fajn. :)

      Vymazat
  4. Nedávno som si objednala Bezpečný prístav a To najlepšie zo mňa. Moc sa teším.. mali by mi prísť v pondelok :).

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkná recenze :). Na knihu se chystám v září a moc se na ní těším :).

    OdpovědětVymazat
  6. Mě se Sparks strašně líbí a tuto knihu bych si chtěla přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  7. Od tohoto autora jsem ještě žádnou knihu nečetla, ale vypadají všechny moc dobře :-)

    OdpovědětVymazat

Budu ráda, když se se mnou podělíte o svůj názor. :) Díky vašim radám můžu blog neustále vylepšovat. Každých pár slov od vás mi udělá obrovskou radost. Moc vám děkuji. :D