Recenze - Bohové Gothamu

Autor: Lyndsay Fayeová
Nakladatelství: Paseka
Překladatel: Michal Prokop
Rok vydání: 2014
Počet stran: 376
Žánr: krimi, detektivky, historické
Anotace: Špičková historická detektivka o odvaze, fanatismu a policejním sboru, který se zrodil v ulicích New Yorku. V tom horkém srpnu 1845 se začaly dít strašné věci. Vyplašená desetiletá dívenka uprchla z nevěstince celá zbrocená krví, která není její. A v odlehlém koutu Manhattanu je záhy objeven masový hrob plný znetvořených dětských těl. New York jen stěží zvládá příliv katolíků, které z Irska vyhnal hladomor, nepokoje jsou na denním pořádku a v místě zvaném Hrobky se utváří společenství odhodlaných mužů - první policejní sbor. Je mezi nimi i Timothy Wilde, bývalý barman, který se má stát jedním z nejlepších v řešení zdánlivě nevysvětlitelných případů. Lyndsay Fayeová vykresluje v Bozích Gothamu fascinující obraz americké metropole poloviny 19. století. Její strhující a atmosférické vyprávění, založené na dokonalém poznání místa a doby, ocení nejenom fanoušci Scorseseho filmového hitu Gangy New Yorku.

***
Irský charakter má jednu zvláštnost, totiž že tito lidé sice velkoryse přehlíží chyby a podělí se s neznámým nebo chudákem o poslední chlebovou kůrku nebo bramboru, ale k smrti nenávidí každého, kdo by je chtěl připravit o pár drobků nebo fazolí. Podivný rozpor!
NEW YORK HERALD, LÉTO 1845
***

Dlouho jsem uvažovala, zda si mám tuto knihu pořídit nebo ne. Nakonec mě přesvědčilo spojení historického a detektivního žánru, protože tyto dva jsou mé nejoblíbenější. A v tomto ohledu kniha má očekávání naprosto splnila. Vyskytuje se v ní velmi realisticky vykreslená tehdejší doba - tedy polovina 19. století, pro dnešního člověka je to až téměř k neuvěření. Detektivní zápletka je taky velmi dobrá. Ačkoli se mi kniha líbila, tak z nějakého důvodu se mi četla strašně pomalu. Neměla jsem problém ji odložit klidně i v půlce kapitoly, což se mi moc často nestává. Většinou se totiž do knih ponořím a jsem schopna je bez problému odložit až na konci. Ve výsledku jsem tedy tuto knihu četla téměř měsíc. A i teď, po dočtení, stále nemůžu přijít na to, co to způsobilo.

***
Je známo, že v civilizovaných společnostech jedna čtvrtina všech lidí, kteří se narodí, umírá před dosažením prvního roku, více než jedna třetina pak před pátým rokem věku a před dvacátým rokem věku přestane podle odhadů existovat jedna polovina lidské rasy.
HYGIENICKÉ PODMÍNKY PRACUJÍCÍHO
OBYVATELSTVA NEW YORK, LEDEN 1845
***

18912202Hlavní postava, Timothy Wilde, je velmi sympatická. Sledovat jeho přerod z barmana v zapadlém baru do poměrně známého a lépe postaveného detektiva, nebo chcete-li policistu, bylo velmi zajímavé. Jediné, co mi na něm skutečně vadilo, byla jeho nerozhodnost ve vztahu k ženám, tedy spíše jen k jedné. A jejich vztah ani na konci nebyl úplně dořešený, což mě mrzelo. Jinak píle a odvaha, s jakou se chopil vyšetřování masových vražd byla úžasná.

Z ostatních postav nebyla žádná, která by mi nějak velmi vadila nebo mi byla nesympatická, takže v tomto ohledu jsem byla spokojená.

Jak jsem psala na začátku, nemohla jsme se pořádně do knihy začíst. Možná tomu trochu "pomohly" i poměrně delší kapitoly, než na jaké jsem zvyklá. Tato kniha patří do třídílné série, ale jakožto první díl mě Bohové Gothamu úplně nepřesvědčili, abych se pustila do pokračování, ale třeba se k nim někdy dostanu. Pokud ale máte rádi historické detektivky, určitě tuto knihu zkuste. A třeba se vám bude líbit mnohem více než mně.

Knize Bohové Gothamu uděluji 65%, což odpovídá "lepším" třem hvězdičkám.

***
Děkuji nakladatelství Paseka za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete koupit zde.
***

Lyndsay Fayeová, americká prozaička, debutovala roku 2009 holmesovskou poctou Prach a stín. Zpráva dr. Watsona o vraždách Jacka Rozparovače. V roce 2012 vydala historickou detektivku Bohové Gothamu (č. Paseka 2014), na kterou o rok později navázala úspěšným pokračováním Lovci vran, nominovaným na prestižní cenu Edgar. Sérii s netradičním detektivem Timothym Wildem uzavřela svazkem Osudový plamen (2015). V současnosti připravuje k vydání román o viktoriánské vražednici Jane Steeleová.

Zdroje: česká obálka + anotace, anglická obálka, informace o autorce, fotografie autorky