Recenze - Opatství Northanger

Autor: Jane Austenová
Nakladatelství:
Rok vydání: poprvé 1818, filmová obálka 2009
Překladatel: LEDA spol. s.r.o.
Počet stran: 200
Filmové zpracování: ano

V mondénních anglických lázních Bath bývaly v době Jane Austenové mladé slečny uváděny do společnosti, aby se obrousily a pod dohledem matinek získaly žádoucí partii. Hrdinkou příběhu je Catherine, dcera venkovského faráře, upřímné, bezelstné, radostné stvoření, které se v nezvyklém prostředí vedle vítaných radovánek setká i s nejednou nástrahou. Ačkoliv má hlavu popletenou hrůzostrašnými gotickými romány, tehdejší oblíbenou dívčí četbou, a často vidí i v úkazech zcela běžných romantické drama, nakonec jí bystrý rozum ukáže správnou cestu a s milou Catherine – jak jinak – všechno dopadne šťastně...

Catherine Morlandová je sedmnáctiletá dívka, která nepochází z příliš bohaté rodiny. Má spoustu sourozenců a strašně ráda čte romány. Je velmi naivní, romantická a má velmi bujnou fantazii. Její Isabella Thorpová je téměř pravý opak Cathy. Vypadá jako andílek, ale umí se velmi dobře přetvařovat a ráda si pohrává s city ostatních lidí kolem sebe. A Eleanor Tilneyová je zlatíčko. Myslím si, že je o pár let starší než Catherine. Má pěkné způsoby i chování, Cathy má opravdu ráda a samozřejmě - její bratr je Henry.
"přítelkyně"

A teď se už dostávám k té mužské části. :) Henryho Tilneye jsem si hned zamilovala. Dokonalý gentleman, milý, upřímný. A pak když jsem viděla film, nejdřív mi ten jeho představitel moc neseděl, ale když jsem si ho pustila vícekrát, tak už prostě nade mnou vyhrál. A opět, jeho opakem byl John Thorpe, bratr Isabelly. Snažil se dostat do blízkosti Cathy lstí a lží. Prostě rodinku Thorpových nemám vůbec ráda. Bratr Catherine, James Morland, neměl v knize ani ve filmu příliš prostoru. V prvních kapitolách si velmi oblíbil rodinu Thorpovu, zejména pak Isabellu, do které se zamiloval.

Moje hodnocení.
Po přečtení této knížky mám rozporuplné pocity. Tentokrát to nebude rozdělení na klady a zápory, ale tak nějak to prostě shrnu dohromady. Na úvod bych asi měla říci, že Opatství Northanger byla první kniha, kterou jsem četla od Jane Austenové, takže jsem vůbec neznala její styl psaní. Každý asi ví, že autorka žila v 18/19. století v Anglii a proto je ta čeština po překladu taková jaká je. Občas je jiný slovosled, než se používá dnes, občas jiná slova, která se dnes již také nepoužívají, atd. Pro mě osobně bylo dost těžké si jen na toto zvyknout.

Dále, co mi na knize trochu vadilo, byly někdy až úmorné popisy. Buď třeba pocity hlavní hrdinky Catherine, nebo popis míst, budov… Někdy jsem je prostě jenom „přelétla“ očima, abych už byla u nějaké zajímavější části, které tam ale byly. To musím dodat. :) Samotný děj byl docela zajímavý, i když to nebyl nějaký trhák nebo nesršel napětím. Přesto jsem byla nedočkavá, jak to skončí (sice jsem to předpokládala, ale může se stát cokoli).

Nejvíc, co bych asi na knize vyzdvihla, je originalita příběhu. Zatím jsem nečetla jiné knihy od Jane Austenové, takže nemůžu porovnávat, ale nic podobného jsem nikdy nečetla. A nejvíce se mi asi líbila druhá polovina až poslední třetina knihy. Možná jenom ten úplný konec (kdo četl, tak ví, posledních pár stránek) mohla podle mě autorka více rozvést. Ale to už je maličkost a i ve filmu jej velmi zkrátili.

Hodnocení je zhruba uprostřed, protože jednak se mi příběh celkem líbil, ale bylo tam i pár věcí, které mi naopak vadili. Budu ráda, když mi napíšete, jak se vám kniha líbila. Děkuji

3 hvězdičky

***
Jane Austenová byla anglická spisovatelka, zakladatelka moderního rodinného románu v anglické literatuře. Narodila se 16. 12. 1775 v rodině duchovního. Studovala krátce na soukromých středních školách v Oxfordu a Readingu. Další vzdělání a vztah k literatuře získala především četbou anglických a cizích autorů. Pro úzký okruh rodiny psala Jane Austenová již od patnácti let krátké prózy, básně i dramatické scény.

Nikdy se neprovdala, po smrti otce žila s matkou a sestrou v Southamptonu, později v Chawtonu. Zde se věnovala rozsáhlejší tvorbě, připravovala se k vydání svých děl, většinu z nich několikrát přepracovávala. Její díla vycházela za jejího života anonymně, s jejím jménem byla vydávána až po její smrti. Plného pochopení dosáhla až ve dvacátém století. Několik jejích knih bylo zfilmováno.

Další díla: Pýcha a předsudek, Rozum a cit, Emma, Anna Elliotová, atd.

P.S.: Podle knihy je natočen i film. Je sice podle mého názoru trochu kostrbatý, ale i tak je boží. Ale rozhodně vám doporučuji, abyste nejdříve přečetli knihu. :)

Zdroje: filmová obálka, anotace, anglická obálka, obrázek 1 - zleva: John Thorp, Catherine Morlandová, Isabella Thorpová a James Morland; obrázek 2 - Catherine a Henry Tilney; životopis, portrét Jane Austen